Skip to content

Eigen publicaties

(met Micha Leeflang) ‘Een fascinerend spel van kleur, diepte en schaduwwerking, Caesar van Everdingens Heilige Familie gerestaureerd’, Catharijne, Jaargang 37, nr 3, oktober 2019, 28-30.

(met Arie Wallert) ‘Expertise in the Van Meegeren Case: the Contributions by Coremans, Froentjes and De Wild’, in Dominique Deneffe and Dominique Vanwijnsberghe (ed), A Man of Vision. Paul Coremans and the Preservation of Cultural Heritage Worldwide. Proceedings of the International Symposium Paul Coremans Held in Brussels, 15-17 June 2015 (Scientia Artis, 15), Brussels,2018 pp 206-215.

‘Oempf’, Palet, nummer 397, oktober/november 2018, 42-44. 

‘Angst voor rood, geel en blauw’, Palet, nummer 396, augustus/september 2018, pp 64-68.

‘Vakantiegevoel, op reis met een schilderij’. Palet, nummer 395, juni/juli 2018, pp, 32-34.

(met Marga Altena en met bijdragen van Caroline O’Breen en Merel Bem) ‘Een Duizendkunstenaar in Den Bosch’, Arnold van de Laar en de Brabantse kunstwereld (1886-1974). Uitgeverij Eburon. Delft, 2016.

(met Bernard Vermet) ‘Terug van weggeweest, Hendrick de Meijers Beleg van Den Bosch gezien vanaf het noorden’. Bossche Kringen, Jrg. 2, nummer 3, mei 2015, pp 38-43.

(met Alma Jongstra) ‘Schoonheid versus Historie, kunstenaars bemoeien zich met restauratie-ethiek’. Palet, nummer 371, april/mei 2015, pp 46-49.

(met Anna Krekeler, Erika Smeenk-Metz en Zeph Benders) ‘Consistent Choices: A Technical Study of Johannes Cornelisz Verspronck’s Portraits in the Rijksmuseum’. The Rijksmuseum Bulletin, 62 (2014) nr. 1, pp 2-23. 

‘Gedachtenis Manja Zeldenrust’, Rijksmuseum Nieuws, 2013, nr. 6

(samen met Marianne Vermeijden) ‘X zijde’. NRC Handelsblad Weekend Magazine DeLuxe nr 11, april 2013, pp 28-34.

(met Arie Wallert) ‘Un autoportrait présumé de Jacob Van Loo au Rijksmuseum d’Amsterdam’, in Autour des Van Loo, Peinture, commerce des tissues et espionnage en Europe (1250-1830), Rouaan 2012, pp. 261-274.

(met Arie Wallert) ‘Werkwijzen, trucs, materialen: vervalsingen op het hoogste niveau’, in Boijmans Studies: De Vermeers van Van Meegeren, kennerschap en de techniek van het vervalsen, Rotterdam 2011, pp 66-100;

‘Een tweede modello voor een portret van Willem II op Heeswijk’, Kasteel Nieuws, 2010, nr. 32, pp. 6-7;

(met Marga Altena) ‘De foto’s van kunstenaar Arnold van de Laar’, Fotografisch geheugen2010, nr. 68, pp. 16-19;

(met David de Haan, Oleg Karuvits, Arie Wallert en Margreet Wolters) ‘From Wood to Canvas; Anthonis Mor, Portraits of Sir Thomas Gresham and Anne Fernely’, The Rijksmuseum Bulletin 58 (2010), nr. 3, pp. 246-265;

(met A. van Drunen en P. van der Schoot) ‘Plafondschilderingen Bossche stadhuis, Medaillons wachten op restauratie (1)’, Bossche bladen, Jrg. 11, 2009, nr 3, pp. 97-101;

(met Ab Hoving) ‘De restauratie van het portret van de zeeschilder Willem van de Velde II door Lodewijk van der Helst’, in Gijs van der Ham en Eveline Sint Nicolaas (red.), Buitengaats, Vierentwintig verhalen over havens, Meppel, 2008, pp 55-59;

(met Margreet Wolters en Arie Wallert) ‘Anthonis Mor and the Portrait of Thomas Gresham’, in Making Art in Tudor Britain, Abstracts from Academic Workshops (2007-8) op website National Portrait Gallery London, ongepagineerd;

‘Ter bescherming tegen den tijdsinvloed, schilderijenrestaurator Arnold van de Laar’ in CR Jrg. 9 voorjaar 2008, pp 40-43;

(met Arie Wallert) ‘De schildertechniek van Willem Roelofs: binnen en buiten’, in M. Van Heteren en R.J. te Rijdt (red.), cat.tent. Willem Roelofs 1822-1897. De adem der natuur, Bussum, 2006 pp 80-91; 

(met Herman van Putten) bijdrage aan: Jenny Reynaerts, De koning, de schilder en de leeuw, Amsterdam 2006, pp 48-53;

(met Yvette Bruijnen) ‘Geschreven, gestempeld of geplakt: verscholen informatie op de keerzijde van schilderijen.’ in Bulletin van het Rijksmuseum Jrg 54 (2006) nr 4, pp 428-449; 

‘Een nieuwe kans voor Amedee, baron van den Bogaerde’ in Kasteel Nieuws(Kasteel Heeswijk), Uitgave 17, november 2004;

‘Rembrandts Jeremia gerestaureerd’ in: Rijksmuseum Kunstkrant Jrg. 30 (2004) nr. 2, pp. 16-17;

(met Jonathan Bicker, Jan-Piet Filedt Kok en Willem de Ridder) ‘Drie portretten van Antwerpse burgers geschilderd door Jacob Jordaens’ in Bulletin van het Rijksmuseum, Jrg. 51 (2003) nr. 3, pp. 235-273; 

(met Willem de Ridder) ‘De drie portretten van Jordaens gerestaureerd’ in: Rijksmuseum Kunstkrant Jrg.29 (2003) nr 1. pp. 9-11; 

(met Marga Altena) ’Kopieren in het Rijksmuseum.De kopieen van kunstschilder/restaurateur Arnold van de Laar (1886-1974)’ in: Bulletin van het Rijksmuseum, Jrg. 50 (2002) nr 1, pp 28-51;

(met Marga Altena) ’Een meesterlijke kopie van een Bosch’ in: Bossche Bladen, Jrg 3 (2001) nr 4,pp. 111-113;

(met Paul Huys Janssen)’een offer op het altaar des vaderlands gebragt De tragische geschiedenis van Het gevecht bij Boutersem door Cornelis Kruseman’, in: Bulletin van het Rijksmuseum Jrg 47 (1999)nummer 4, pp 274-289;

(met Martin Bijl en Arie Wallert) ‘A Dog and a Cat near a partially Disembowelled Deer’. Restoration and research of a sill life by J.B. Weenix in: Still Lifes: Techniques and Style: The examination of paintings from the Rijksmuseum, Cat.tentoonstelling Rijksmuseum Amsterdam, Zwolle, 1999. pp. 89-91;

‘Een valse vlag’ in: Rijksmuseum Kunstkrant Jrg. 24 (1998) nummer 4, pp.22;

(met Willem de Ridder) ‘De wisselvallige geschiedenis van de portrettengallerij van de Gouverneurs-Generaal van Nederlands Indie’ in: Bulletin van het Rijksmuseum Jrg 45, (1997) nummer 3, pp. 204-216; 

(met Marga Altena en Ad Stijnman) ‘Henri Bogaerts, een leven tussen tijdschriften, houtgravures en kunstreproducties.Fotografie in dienst van de reproductie’ in: Het licht van de negentiende eeuw. De komst van de fotografie in Noord-Brabant, Cat. Tentoonstelling Noordbrabants museum,�s-Hertogenbosch, Eindhoven, 1997, pp. 169-182;

(met Aviva Burnstock) ‘With paint from Claus & Fritz’: A study of an Amsterdam Painting Materials Firm (1841-1931)’ in: Journal of the American Institute for Conservation, vol. 36, (1997), nr.1, pp. 1-16;

‘…met verf van Claus & Fritz. Onderzoek naar een Amsterdamse firma in teken- en schilderbehoeften’ (1841-1931)’, in: Bulletin van het Rijksmusem Jrg. 43,( 1995) nummer 3, pp 195-208

(met Nina Duggen) ‘Terugblik op het DRV-Congres in Hamburg’. In: I.I.C.Nederland, Mededelingenblad Jrg 10 (1993) nummer 3, pp. 3-11;

(met Anne van Grevenstein en Wouter Kloek) ‘Twee schilderijen toegeschreven aan Jan van Hemessen’ in: Bulletin van het Rijksmuseum ( 1991 ) (Speciale editie: ’Schilderijen uit Boekarest: onderzoek en restauratie’) pp. 37-55;

‘De portrettengallerij van de Abten van Berne gerestaureerd’ in: Berne, Jrg 39(1986) nummer 4, pp. 83-86;

Verslag van mijn lezing over het restaureren van schilderijen. Het Maandbericht, Bulletin voor leden van de Vereniging De Sociëteiten ‘Amicitia’ & ‘De Zwarte Arend’ te ’s-Hertogenbosch, Jrg. 223.03, oktober 2013, pp 10-12.