Skip to content

Biografie

Michel van de Laar (1966) is zelfstandig restaurator van schilderijen gevestigd te Amsterdam.

Hij werkt sinds 1987 in de familietraditie die door zijn grootvader Arnold van de Laar (1886-1974) in 1912 is begonnen. Michel volgde opleidingen aan de Academie Anderlecht in Brussel en het Laboratoire d’Etude des Œuvres d’Art par les Methodes Scientifiques in Louvain-la-Neuve. Daarna werkte hij twee jaar als voluntair bij Luitsen Kuiper in het restauratieatelier van het Rijksmuseum in Amsterdam. Op 15 februari 1989 kwam hij in vaste dienst bij het Rijksmuseum als Restaurator Schilderijen.

Vanuit het Rijksmuseum, in 1991, 1992 en 1995 liep hij stages in respectievelijk het Statens Museum for Kunst in Kopenhagen, het J. Paul Getty Museum in Los Angeles en het Courtauld Institute of Art in Londen.

In 2014 zegde Michel zijn baan bij het Rijksmuseum op, om zich volledig op zijn eigen atelier te richten. In de 25 jaar dat hij bij het Rijksmuseum werkte restaureerde hij daar talloze schilderijen. Vaak beroemde meesterwerken. Hij restaureerde de Jeremiah van Rembrandt met de zelfde passie en liefde als een schilderijtje van Henk Weijzig uit 1948, een voorstelling van Jappenkamp Changi, geschilderd op een stukje resthout.

Voor zijn praktijk beschikt Michel over een modern geoutilleerd atelier in Amsterdam. Dat atelier, voorzien van kluis, alarminstallatie, puntafzuiging, brandvrije opslag voor oplosmiddelen, microscopen, is geschikt voor alle voorkomende restauraties van schilderijen.

Michel van de Laar werkt in opdracht van particulieren, musea, bedrijven, kerken en kloosters aan de restauratie van schilderijen uit alle perioden en scholen.

´Bij elke restauratie is mijn uitgangspunt om het esthetische met het ethische te combineren. Een schilderij moet alle kans krijgen om weer te schitteren, maar de restauratie moet zo gebeuren dat die altijd omkeerbaar is. Ik wil elk schilderij een nieuwe kans geven om zijn lied weer te zingen in lijn met de oorspronkelijke bedoeling van de kunstenaar. Een restauratie begint daarom voor mij met een onderzoek naar die bedoeling.’

Een nauwkeurige documentatie van het gehele restauratieproces is essentieel. Alle restauraties worden voorzien van een restauratierapport en fotodocumentatie van het restauratieproces vóór, tijdens en ná de behandeling.

michel

Michel van de Laar (1966) is zelfstandig restaurator van schilderijen gevestigd te Amsterdam.

Hij werkt sinds 1987 in de familietraditie die door zijn grootvader Arnold van de Laar (1886-1974) in 1912 is begonnen. Michel volgde opleidingen aan de Academie Anderlecht in Brussel en het Laboratoire d’Etude des Œuvres d’Art par les Methodes Scientifiques in Louvain-la-Neuve. Daarna werkte hij twee jaar als voluntair bij Luitsen Kuiper in het restauratieatelier van het Rijksmuseum in Amsterdam. Op 15 februari 1989 kwam hij in vaste dienst bij het Rijksmuseum als Restaurator Schilderijen.

Vanuit het Rijksmuseum, in 1991, 1992 en 1995 liep hij stages in respectievelijk het Statens Museum for Kunst in Kopenhagen, het J. Paul Getty Museum in Los Angeles en het Courtauld Institute of Art in Londen.

In 2014 zegde Michel zijn baan bij het Rijksmuseum op, om zich volledig op zijn eigen atelier te richten. In de 25 jaar dat hij bij het Rijksmuseum werkte restaureerde hij daar talloze schilderijen. Vaak beroemde meesterwerken. Hij restaureerde de Jeremiah van Rembrandt met de zelfde passie en liefde als een schilderijtje van Henk Weijzig uit 1948, een voorstelling van Jappenkamp Changi, geschilderd op een stukje resthout.

Voor zijn praktijk beschikt Michel zowel over het originele familie-atelier in Den Bosch, als over een modern geoutilleerd atelier in Amsterdam. Dat atelier, voorzien van kluis, alarminstallatie, puntafzuiging, brandvrije opslag voor oplosmiddelen, microscopen, is geschikt voor alle voorkomende restauraties van schilderijen.

Michel van de Laar werkt in opdracht van particulieren, musea, bedrijven, kerken en kloosters aan de restauratie van schilderijen uit alle perioden en scholen.

´Bij elke restauratie is mijn uitgangspunt om het esthetische met het ethische te combineren. Een schilderij moet alle kans krijgen om weer te schitteren, maar de restauratie moet zo gebeuren dat die altijd omkeerbaar is. Ik wil elk schilderij een nieuwe kans geven om zijn lied weer te zingen in lijn met de oorspronkelijke bedoeling van de kunstenaar. Een restauratie begint daarom voor mij met een onderzoek naar die bedoeling.’

Een nauwkeurige documentatie van het gehele restauratieproces is essentieel. Alle restauraties worden voorzien van een restauratierapport en fotodocumentatie van het restauratieproces vóór, tijdens en ná de behandeling.